lördag 30 juni 2012

Varning - First Prize!!!

Idag är det lördag och en grå och regnig sådan. Känns helt ok eftersom jag tydligen överansträngt mina händer då jag hållit på med läggning av gårdsplattor mm. Båda mina tummar knäcks bakåt (ur led) vid minsta lilla motstånd. Kan t ex inte ens skära en ostskiva för då jag håller tummen som stöd då jag skär - ja då knäcker det till och AJJJJJ så jäkla ont de gör varje gång! Att klä sig är inte heller en lek! Barnen har ju haft fotbollsskola i veckan å att hjälpa dom med benskydd å trånga strumpor som ska dras utanpå... har inte varit lätt. För att inte tala om att knyta fotbollsskorna... :(( Så ja, det känns helt ok med lite lugnare fix här inne några dagar :)

Tänkte jag skulle ta och skriva om en sak som jag stört mig oooootroligt mycket pÃ¥ i mÃ¥nga Ã¥r! Ã… ja, jag vet att jag är dum Ã¥ lättlurad dÃ¥ det gäller telefonförsäljare... men men nu är jag jag fast här och vill bara varna andra ev lika lättlurade :) Det kommer i perioder, den här otroliga ilskan över hur falska Ã¥ fräcka dom är och nu sista tiden gÃ¥r jag och stör mig dagligen, vaknar ibland t o m pÃ¥ natten och kan inte somna om för jag ligger Ã¥ retar upp mig! 

Företaget heter alltså First Prize och jag blev kontaktad av dom 2007. Var väl en stressig dag på jobbet och det säljaren sa lät bra så man kan ju prova tänkte jag nog. Vad jag minns var att en summa skulle betalas varje månad, 199 kr tror jag det var då, och för dessa pengar fick jag premieobligationer som jag kunde vinna på. Minns att det var en trevlig kille som ringde och jag skulle bli bunden till detta i 4 år - MEN det fina i det hela var att jag efter avtalsperiodens slut skulle få tillbaka hela min "insats", dvs ca 4500 kr.

Åren gick och jag fick nåt papper ibland med info om mina vilka dragningar jag deltog i. Hade ett kundnr som jag kunde logga in på och se mina vinster. Var och kollade efter nåt år och hade vunnit hela 15 kr totalt..
För ca 3 Ã¥r sedan började jag fundera om inte den där avtalstiden var slut? Ringde kundtjänst och fick veta att jag var fast i en ny avtalsperiod pÃ¥ 4 Ã¥r! Dessutom visade det sig att summan dom drar hade höjts först frÃ¥n 199 till 250 och nu sista 4 Ã¥ren är det 299 kr/mÃ¥nad som dras. Va??? sa jag!! Ja dom hade försökt ringa mig för att erbjuda mig detta nya "erbjudande" om förlängning men eftersom dom inte fÃ¥tt tag i mig sÃ¥ ansÃ¥gs jag ha gett mitt medgivande! Men ingen fara, tyckte han, dÃ¥ den tiden är slut sÃ¥ fÃ¥r du ju tillbaka hela summan! 

För ca 1 mÃ¥nad sen började jag grubbla pÃ¥ detta företag igen, är inte kul att se 299 kr dras varje mÃ¥nad - till ingenting! Har inte fÃ¥tt nÃ¥gra brev frÃ¥n dom sen 2009, dÃ¥ jag fick ett brev där det stÃ¥r att en av mina obligationer förfallit och att jag därför fÃ¥tt den utbytt till en ny och med fet stil stÃ¥r det att dom "vill försäkra dig om att ditt kontoavtal fortsätter som vanligt och fullföljs av bÃ¥da parter enligt avtal"  "Att du blir tilldelad en ny obligation innebär inte att ditt avtal förlängs"

Häromveckan, en dag då jag kände mig riktigt jäkla irri på det här, så ringde jag kundtjänst igen. Fick prata me nån ung jäkla snorkig tjej och fick veta att mitt förra "spel" övergått automatiskt till ett nytt "spel" och att jag på min sista avtalsperiod på 48 mån nu har 26 månader kvar. Jag kommer därefter att erhålla en "bonus" på 4500 kr. Jag brann ju av!! Frågade vad dom första årens insättningar tagit vägen? Å det där om återbetalning av hela insatsen. Bara nu sista 4 åren blir det nästan 15000 kr jag satt in till dom, + nästan 10000 dom första 4 åren! Hon pratade hela tiden med spydig nedlåtande röst och sa att" det här ju var ett annat spel och INGEN får väl igen hela insatsen då man spelar!" Det enda hon kunde erbjuda var att jag skriftligen sa upp mitt avtal men då avsade jag mig också den här enorma "bonusen" på 4500 kr. Jag frågade om hon visste hur jäkla många artiklar man kan googla fram om deras lurendrejeri och sa att ja jävlar ska anmäla dom! Hon hånskrattade typ å sa "ja men då får du väl göra det då". Sa att jag ville ha papperet där dom har mitt godkännande för förlängning om ytterligare 4 år, fick inget svar...

Guuuud sÃ¥ irri jag är pÃ¥ detta? Är sÃ¥nt här tillÃ¥tet?? Ok att jag blev lurad första 4 Ã¥ren men borde inte det avtalet ha gällt och jag fÃ¥tt tillbaka det som var utlovat? Kan nÃ¥got förlängas utan ens medgivande, förnya ett avtal med 4 nya Ã¥r med förhöjd insats och helt andra förutsättningar? Kan automatiska dragningar frÃ¥n mitt konto höjas hursomhelst utan mitt medgivande?? Inga krav pÃ¥ info om att sÃ¥ skett heller? Har egentligen inte ett enda papper pÃ¥ vad avtalet gällde frÃ¥n början. När avtalstiden var slut borde väl mina pengar ha betalats ut dÃ¥ dom "inte fick tag i mig via telefon" tycker jag. Kontonumret vet dom ju mycket väl, det är ju där dom dragit pengar ifrÃ¥n nu i snart 7 Ã¥r.. Tycker det verkar jäkligt konstigt och har sÃ¥n jäkla lust att anmäla detta och vill nÃ¥n tipsa om hur jag ska gÃ¥ tillväga sÃ¥ är jag väldigt tacksam. 

Men det jag nu främst är ute efter är att sprida så mycket skit om detta företag och varna ALLA för FIRST PRIZE och ni får jättegärna sprida detta vidare!

 Lägger in lite dokument som i princip är vad jag fÃ¥tt ifrÃ¥n dom. Lite länkar oxÃ¥, men googla sÃ¥ hittar ni hur mÃ¥nga till som helst!

http://knyt.se/groups/varningar/forum/topic/first-prize/


Edit: nu har jag skickat ett meddelande till Plus och får hoppas att dom tycker det är värt att ta upp, för jag är definitivt inte ensam om att vara fast hos detta jäkla "företag"


2 kommentarer:

  1. Du måste agera. Tror att jag skulle göra en polisanmälan. Men först kontaktar du Konsumentvägledningen för råd. Tyvärr hjälper inte en brevbomb annars vore det det enda rätta. Vilka sjuka svin det finns. Hoppas det löser sig, försök att vara uthållig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar Urban! Ja jag ska då försöka så gott det nu går, kan omöjligt vara lagligt att göra som dom gör! Å förbannad nånting blir man ju så jag har väl stor lust att åka till deras huvudkontor å dumpa en stor bomb, men det lär, som du säger, knappast hjälpa :)

      Radera