fredag 29 mars 2013

En låååång fredag :)


Med lång menar jag inte lång och jobbig/tråkig, utan helt enkelt att det blev en lång dag. Vaknade redan kl 7, hade nån timmes mys i sängen och kollade på en serie vi ser nu, Breaking bad. Fikade och for ut på skotertur med två ungar på tefat i rep bakom. Konstigt nog så är vädret kanonfint varje morgon men man vet att vid 11-12 tiden börjar det mulna på och bli sämre och hålla sig så ända till vid 15-16-tiden, nästan alltid stämmer detta! I sånt väder tycker inte jag det är särskilt kul att hänga på Nalo, där det oftast då oxå blåser rätt kallt, ej heller att sitta och fika på nåt renskinn nånstans, eller pimpla. Nä, såna dagar är perfekta för att sitta å pula med skotern, köra 50 m, stanna för att nån artist på tefat ramlat av, köra en bit till, stanna å vänta in nästa unge som kommer springande för att han föll av i starten osv osv :) En sån dag hade vi idag och det blev nå timmar ute men inte så många mil :)

Då vi kom hem gick barnen in och jag for på en tur med en mycket ivrig Athos, hann bli betydligt längre sträcka och på väldigt mycket kortare tid med honom :) Hann ska alltid springa före skotern och det är ju så kul att småjäklas med honom och dra ifrån då, shit va han kutar! Ibland ligger man å tokkör (så gott en 340 klarar de ;)) och när man tror att man kört ifrån honom ordentligt och vänder sig om och tittar bak för att kolla var han är, då "swisch!" så passerar han :) Tungan hänger alldeles blå efter ett tag så man stannar ju såklart här och där så att han får slänga sig i djupsnön och svalka sig, äta lite snö och så. Men oftast drar han nästan iväg igen på en gång!

När jag kom tillbaka från den turen så gjorde jag nåt som jag väl inte behöver beskriva så himla detaljerat.. jag skottade bort allt hundbajs ur Athos bur. Det hinner bli en del under en hel vinter kan jag säga! Det lite jobbiga är att han har sin "toalett" på nedervåningen, dvs det finns en övre våning och det är liksom inte ståhöjd där under...måste alltså gå på huk och vara väldigt nära marken (läs bajset!) med ansiktet hela tiden. Inte så nice :) Haha, nu blev det en äckeldetalj iaf :)

Efter städning av hundbur så klädde barnen på sig igen och vi bar ut en massa ved och gjorde upp eld i grillringen. Satte upp lite påskfjädrar i björken och stekte palt som vi åt ute. Emanuel och Elias ville sen in till Athos och leka lite, vilket han brukar gilla verkar det som :)

Ja hux flux så var klockan över 20 och det var mörkt ute så då packade vi ihop och gick in. Så.. en lång, men jättebra, dag alltså :)
Eld ÄR mys!
Den vanliga egna lilla elden som barnen alltid vill göra, dom fixade den såklart :)
Mina älskade små djur i samma bur :)
Ja, det är ju då tydligen JÄTTEroligt att va här inne tycker dom :)
Undra om det är doften av mat eller det tillfälliga lugnet vid brasan som gjorde att katten Jesper gjorde mig sällskap ett tag? :)
Athos alla gamla ben blev plötsligt jätteintressanta att hålla koll på då han fick sällskap i buren :)
Elias på tefatet längst bak, det som slänger mest och han som faller av mest oxå :)
Det är så himla kul det här tydligen.. och en massa snösprut i ansiktet verkar göra det än roligare :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar