torsdag 19 juli 2012

You sexy thing...


När man har barn och de börjar bli några år så dyker oundvikligen  frågor upp om allt möjligt som inte är så himla enkelt att förklara för ett barn, om sex, kön mm. När man själv var liten så fanns inte samma exploatering i media som det finns idag! Tv är väl någorlunda försiktig med vad som visas under"barnvänlig" tid, men på radio verkar det vara fritt fram att prata om och använda vilka ord som helst under alla tider på dygnet. Sen såklart internet... där finns allt... jämt...! Detta kan man inte påverka, vad som sänds ut, dock kan man försöka begränsa vad som "tas emot". Jag brukar försöka förklara på den nivå man tror är passande för sitt barns ålder. Dock ibland märker man att dom "lärt sig" betydligt mer än man hade en aning om och ens förklaring blir inte godkänd. Svårt det där... Försöker prata om saker man märker att dom hör t ex på radio, få lite koll på hur dom funderar kring det och så.

En sak, som jag nästan är lite chockad över - har missat detta lite i min "studie" av barnen - är utseendefixeringen, vad som anses sexigt och hur  en tjej "ska" vara/se ut?! Förstått nu att den bilden är rätt klar och tydlig!  Det är något som igårkväll blev till ett ganska långt samtal mellan mig och min son som ej ännu är 8 fyllda! Ok, att unga tjejer har dessa krav på sig, tuttarna ska tryckas upp under hakan med gelefyllda bh-ar från att dom är i 12-årsåldern medan man själv var totalt obrydd när man var så liten. Inga såna krav fanns då och det är jag jäkligt glad för! Köpte min första bh när jag var 23 år. Yes, helt sant! Behövde nog ingen förrän då och tror jag köpte en mest bara "för att". Den tryckte INTE upp och ihop och fick tuttarna att se större ut, den höll dom väl mest bara på plats så att de inte skulle gunga så mycket då man rörde sig :) Sen är det smink, operationer, kläder ja allt annat, men det jag ville ta upp är att små små pojkar, bara några år gamla, tycker att det är så en tjej ska se ut! Helt sjukt!

Igårkväll då jag kom in så var det en låt på radion och dom sjöng nåt med "you sexy thing" och sonen sjöng med. Jag frågade om han visste vad det betydde? Han svarade inte riktigt med ord utan mer med kroppsspåk och miner så jag förstod att han mycket väl visste vad det betydde! :) Han säger sen att han tycker att jag ska färga mitt hår "gult" (blont menar han nog). "Då ser du mycket yngre å snyggare ut!" Hm... jaha...ok..."Ja och så borde du vara slät" (å han menade då både i ansiktet och på kroppen förklarade han) Sen spärrar han upp ögonen sådär som då man kommer på en sak man måste berätta som den andra inte vet om... "Man kan ju operera, visste du det mamma, det är sant!" "Jag tycker att du ska göra det, så du blir snygg!" !!! Vi hade ett ganska långt prat om det där och jag avrundade med att förklara att mamma ska inte se ung och snygg ut utan kan se ut som en "tant" och det är när han blir större och har tjejer som han ska tycka att dom är fina. Han verkade ändå tycka att jag borde göra nåt åt hur jag ser ut, lite miner å sånt som antydde att han tycker det är lite pinsamt att jag ser så gammal å ful ut :) Tuttarna går oxå att operera, fick jag veta. Dom ska inte vara så "hängiga" utan stora och runda och (han visade med händerna) det ska vara öppet så att dom bullar ut! :) Så det borde jag oxå göra!

Jaaaa... vad ska man säga??? Gissar på många fler samtal om detta under några år framöver, försöka motverka en del av detta så gott det går, men tycker det är tragiskt att det blivit så här :( Synd för barnen/ungdomarnas skull.

För mig själv framöver gäller väl bara att börja gå omkring med pappåse på huvudet då alltså  :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar